Má chodec absolutní přednost na přechodu?

V roce 2015 bylo usmrceno 131 chodců, z toho 20 případů bylo zaviněno chodci, ve zbylých případech byl na vině řidič. Řidič sice musí umožnit chodci bezpečné přecházení silnice, nicméně chodec nesmí vstoupit do vozovky „bezprostředně“ se blížícímu vozidlu.

Zajímavostí je, že třicetiletý člověk má průměrnou délku kroku cca 65 cm, tedy k přechodu silnice široké 6,5 m potřebuje pět vteřin. Délka kroku se ovšem v průběhu života mění, a proto senior k přechodu stejné vzdálenosti potřebuje 12,5 vteřiny, protože jeho délka kroku odpovídá cca 35 cm.

 

Jak tedy správně přecházet?

  • Zastavte se na chodníku před přechodem pro chodce a rozhlédněte se
  • S řidičem přijíždějícího vozidla udržujte oční kontakt, aby měl dostatečnou informaci, že chcete přecházet
  • V případě širokých a víceproudých vozovek přeházejte raději na přechodech pro se světelnou signalizací
  • Pokud přecházíte mimo přechod, využijte podchod či nadchod, pokud to není možné, přecházejte vozovku v co nejkratším možném úseku, na přehledném místě pro řidiče (!!! Brzdná dráha)
  • Na stezce pro cyklisty a chodce nikdy nevstupujte na část stezky určenou cyklistům
  • Po přechodu se chodí vždy vpravo
  • Tramvaj má vždy přednost!

 

Jak zvýšit viditelnost chodce?       

  • Používejte reflexní a fluorescenční materiály pro lepší viditelnost za tmy i za světla
  • Reflexní prvky umístěte nejlépe ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté také na přilbu a kolo)
  • Dětem opatřete oblečení, školní tašky vybavené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky 
  • Nejlepší barvy těchto bezpečnostních prvků z hlediska bezpečnosti jsou červená, červenooranžová, oranžová, zářivě žlutá, případně se zelenkavým odstínem

Reflexní materiál zvyšuje viditelnost chodce a přispívá k tomu, že řidič je v dostatečném časovém předstihu informován o pohybu chodce na vozovce. Jedná se o materiál, který je schopen odrážet světlo až na vzdálenost 200 metrů. Při rychlosti 90km/h potřebuje řidič minimálně 38 metrů, aby si uvědomil možné nebezpečí (urazí za 1,5 vteřiny) a za dalších 40 metrů začíná brzdit. Ideální vzdálenost na adekvátní reakci řidiče je 200 metrů. Různě barevné oblečení nám tuto vzdálenost zkracuje, jak ukazuje následující obrázek.

 

Zdroj: Altima LT s.r.o.

 

Novela zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb. přinesla povinnost chodcům nosit reflexní prvky za snížené viditelnosti při pohybu mimo obec či v místě, kde není veřejné osvětlení. Při porušení této povinnosti hrozí bloková pokuta až do výše 2 000 Kč.

 

Zdroj

  1. Budský, Roman. Chodec [online]. Senior bez nehod. [cit. 12. 04. 2019]. Dostupné z: https://seniorbeznehod.cz/bezpecnostni-rizika/chodec/
  2. Přecházení vozovky [online]. Praha: BESIP. [cit. 12. 04. 2019]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Aktivni-pohyb-v-silnicnim-provoz...
  3. Tři rady pro zvýšení viditelnosti [online]. Praha: BESIP. [cit. 12. 04. 2019]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Aktivni-pohyb-v-silnicnim-provoz...
  4. „Vidět a být viděn“ základní pravidlo bezpečnosti [online]. Brno: ALTIMA LT, s.r.o. [cit. 12. 04. 2019]. Dostupné z: https://www.altima.cz/clanek/8-proc-reflexni-prvky.html
  5. Od 20. února platí pro chodce nová povinnost nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky [online]. 22. 2. 2016. [cit. 12. 04. 2019]. Dostupné z: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Od-20-unora-plati-pro-c...